Miten tehdään henkilökohtainen valmennussuunnitelma?

HENKILÖKOHTAISEN VALMENNUSSUNNITELMAN TEKO

Aloita tavoitteista.

  • Pitkän tähtäimen päätavoite – tässä vaiheessa ehkä enemmänkin ”unelma”?
  • Lähivuosien taidollinen päätavoite, kilpailullinen päätavoite?

Määritä taidollinen ja kilpailullinen lähtötasosi?

  • Onko yhtään kokemusta kilpailemisesta, vähän/paljon kilpailukokemusta?
  • Tunnetko eri kilpailulajit, osaatko kilpailusäännöt?
  • Mikä on tämän hetken ratsastuksen taidollinen tasosi, mikä on helppoa, mikä on vaikeaa, mitä et osaa, minkälainen tasapaino sinulla on satulassa, onko sinulla istunta virheitä?
  • Minkälainen kunto, voima, notkeus jne. sinulla on, oletko väsynyt ratsastuksen jälkeen, hengästytkö ratsastustunnnin aikana? Kuinka hyvä oman kehon hallinta sinulla on? Onko tasapainosi hyvä?
  • Minkälainen luonne sinulla on; oletko helposti jännittävä / rento luonteeltasi, huolellinen / huolimaton, nopea /hidas jne?

Mieti paljonko sinulla on aikaa ja rahaa laittaa harjoitteluun?

  • Mitä korkeampi tavoitteesi on, sitä enemmän on löydyttävä aikaa ja mahdollisuuksia harjoitella.
  • HARJOITTELUUN KÄYTETYN AJAN JA TAVOITTEIDEN ON OLTAVA OIKEASSA SUHTEESSA TOISIINSA.

Määritä taidollinen ja kilpailullinen päätavoitteesi tälle kaudelle edellisten kohtien perusteella.

  • Mitä haluat kehittää ratsastuksessasi tämän kauden aikana?
  • Millä tasolla voit kilpailla, riippuu ratsastuksellista taidoistasi.
  • Mikä olisi kilpailullinen tavoitteesi; millä tasolla, millainen tulos (koulussa %, esteissä virhepisteet/aika)? Haluatko laittaa sijoitustavoiteita (haluan voittaa HN:n mestaruuden, haluan sijoittua yli puolet starteistani, haluan olla viiden parhaan joukossa jne.)?

Suunnittele välitavoitteesi.

  • Ne voivat olla esim. harjoituskisat, joissa tarkistat miten harjoittelusi on edennyt, oletko saavuttamassa päätavoitettasi?

Suunnittele viikko ohjelmasi, jota aiot noudattaa koko kauden ajan.

Viikkosuunnitelmassasi tulee näkyä:

  • Lajitreenit eli ratsastuskerrat; ohjatut ja itsenäiset ja niiden kesto, itsenäisissä harjoittelussa suunnittele etukäteen mitä aiot harjoitella, sen kannattaa liittyä siihen mitä olet tunneilla harjoitellut.
  • Oheistreenit; mitä muuta urheilua, liikuntaa aiot harjoitella? Mitä sinun pitäisi kehittää liikunnalla; peruskuntoasi, voimaa, notkeutta, nopeutta, koordinaatiota? Kuinka kauan kerrallaan ja kuinka usein viikossa?
  • Suunnitelmaan pitää myös laittaa milloin harjoittelet hevostaitoja. Niitä voi harjoitella esim. HN:n hoitokerhossa, mutta myös tulemalla tallille tekemään kaikkea mitä hevosten ja ponien kanssa tehdään – harjataan, hoidetaan, ruokitaan (henkilökunnan kanssa, ei yksin). Varusteiden puhdistus ja tallin siistiminen ovat myös hevostaitoja (epäsiisti talli on turvallisuusriski). Avustamalla muita ja seuraamalla tunteja ja valmennuksia oppii myös paljon hevosista ja ratsastuksesta ja se ei maksa mitään.
  • Suunnitelmaan pitää sisällyttää myös milloin harjottelet kilpailuissa vastaan tulevat kouluradat. Estetyypit on myös hyvä opetella.
  • Kannattaa myös laittaa ylös milloin harjoittelee kilpailusäännöt,( ne joutuu tenttimään kun hakee kilpailulupaa seuralta).
  • Mieti viikottaista ruokavaliotasi; sisältääkö se riittävästi vihanneksia ja hedelmiä ja kunnollista ruokaa ja vain harvoin karkkia, limuja, roskaruokaa..
  • On hyvä laittaa suunnitelmaan myös milloin menee nukkumaan, ja siitä on myös pidettävä kiinni, jotta saat riittävästi lepoa.

 

Hyvinkään Ratsastuskeskus Ky

Hyyppäräntie 127
05800 Hyvinkää

Puhelinpäivystys

arkisin klo 15 – 16.30
puh. 040 563 4163

hyvinkaanratsastuskeskus@gmail.com
hyvinkaanratsastuskeskus.fi

SRL ry

26b8267e30a16cdf2a39ac0e4c019f8c3ae72a22

SRL:n hyväksymä ja valvoma ratsastuskoulu, laatutallimerkintä myönnetty joulukuussa 2015.

Marikoo Kotisivuratkaisut